Langkah Demi Langkah Ke Arah 5 Angka Dengan Affiliate Marketing!

Assalamualaikum & hai ðŸ™‚
Saya mula berjinak-jinak dengan bisnes Affiliate sejak 2009, bahkan ini adalah model bisnes yang mula-mula saya sertai sebelum menjual produk digital sendiri di internet. 
Tahun 2017, saya lihat bisnes Affiliate kini makin berkembang apabila semakin ramai usahawan menawarkan program affiliate untuk produk masing-masing. Apa yang penting ialah bagaimana untuk anda mengambil peluang ini dan mula menjana pendapatan melalui bisnes affiliate.
Secara asasnya, bisnes affiliate mempunyai fundamental yang sama seperti bisnes internet yang lain. Iaitu bagaimana untuk anda buat jualan terhadap produk yang anda promosikan. Bezanya cuma produk yang anda promosikan ini bukanlah produk anda sendiri, tetapi adalah produk orang lain dan anda bertindak sebagai ejen (promoter) untuk produk tersebut.
Dan jika anda berjaya menghasilkan jualan, maka anda akan dibayar komisyen. As simple like that. Takda yang pelik pun dengan bisnes affiliate ini.
Saya sendiri secara personal sangat suka dengan bisnes affiliate ini, kerana saya boleh fokus untuk melakukan marketing & sales sahaja. Manakala urusan penghantaran produk & perkhidmatan pelanggan akan dikendalikan oleh pemilik produk. Kerana tidak dinafikan, untuk melayan karenah pembeli ini, tidak semua orang mampu bersabar dan bertahan ðŸ˜€
Justeru, anda sangat bertuah hari ini kerana saya akan kongsikan langkah demi langkah bagaimana untuk anda memulakan bisnes affiliate ini, walaupun ini adalah first time anda mendengar istilah affiliate!
Ini dia 3 Langkah yang anda perlu lakukan sebagai ejen (affiliate):

1. Pemilihan produk

Ini perkara asas. Anda perlu bijak dalam memilih produk yang sesuai untuk anda promosikan. Ada banyak produk yang anda boleh promosikan sebagai affiliate. Apa yang penting ialah produk tersebut mestilah telah terbukti mampu dijual dan ada permintaan di dalam pasaran.
Pada peringkat ini, ia dipanggil proses validasi (validation process). Iaitu anda perlu mengenalpasti apakah produk yang mudah dijual. Namun biasanya proses ini akan mengambil masa yang agak panjang, namun jangan bimbang.. Dalam artikel ini saya akan tunjukkan satu produk yang mudah dijual dan telah terbukti telah memberikan pulangan lumayan kepada ramai student saya yang mempromosikan produk tersebut.
Anda boleh cuba untuk promosikan produk ini juga.
Lihat salah seorang ejen affiliate yang mempromosikan produk ini, beliau berjaya hasilkan lebih RM200,000 jualan dalam tempoh 3 bulan:
Untuk promosikan produk ini, ikuti langkah demi langkah berikut:
Langkah #1:
Daftar sebagai affiliate melalui pautan berikut:
http://billing.mamabaryani.com/register
Langkah #2:
Tambah maklumat akaun bank anda untuk pembayaran komisyen kelak.
Klik menu Payment Gateway >> Add New
Lengkapkan maklumat akaun bank anda, kemudian klik butang Save.
Langkah #3:
Untuk mendapatkan pautan affiliate anda:
Klik menu Marketplace >> Action seperti dalam gambar di bawah.
Pilih produk "Ebay Intelligence - Ebook Panduan Ebay 2017"
Ada 2 jenis link yang dipaparkan:
Link 1 - Akan redirect ke sales page
Link 2 - Akan redirect ke order page
Anda hanya perlu copy dan paste untuk promosikan pautan ini.
  • Ebay Intelligence Pakej A (RM97) = Komisyen RM40 per jualan
  • Ebay Intelligence Pakej B (RM197) = Komisyen RM80 per jualan
  • Ebay Intelligence Pakej C (RM497) = Komisyen RM120 per jualan

2. Promosi Link Affiliate

Selepas anda selesai memilih produk untuk anda promosikan sebagai affiliate, kini sampailah di fasa yang paling penting. Iaitu Marketing.
Sebagai affiliate, part ini anda perlu kreatif, kerana matlamat anda ialah supaya prospek klik pada Link Affiliate anda kemudian membeli produk yang anda promosikan tersebut.
Untuk strategi promosi, ada pelbagai kaedah yang anda boleh gunakan. Namun sebagai permulaan, anda boleh gunakan kaedah berikut:
Facebook Page
Saya suka menggunakan Facebook Page kerana post yang diupdate di sini boleh diiklankan menggunakan Facebook Ads. Berbeza jika posting yang diupdate di profile, ia tidak boleh diiklankan menggunakan Facebook Ads. Jadi, potential reach menjadi agak rendah, lebih-lebih lagi jika jumlah rakan anda di FB masih lagi sedikit.
Justeru, saya sarankan agar anda mulakan di Facebook Page untuk long term promotion.
Update posting yang minta orang untuk komen 'PM' atau 'Saya Berminat' atau seumpamanya yang bertujuan untuk wujudkan 'engagement' pada posting tersebut. Ia juga secara tidak langsung akan membantu posting anda menjadi lebih viral.
Semasa menggunakan Facebook Ads untuk iklankan produk yang saya promosikan, saya guna kaedah berikut:
*Budget: RM10 sehari per iklan
*Placement: Mobile only
*Interest: Set 1 interest per iklan
*Objektif: Page Post Engagement
*Call to action: Minta orang komen
Lihat contoh iklan ini. Simple copywriting, dan Call to action yang santai "Sape Nak".
contoh-iklan
Apabila ada prospek yang komen berminat, maka anda hanya perlu mesej mereka secara personal dan berikan Link Affiliate anda tadi.
Contoh ayat:
Terima kasih kerana berminat dengan
Ebook Panduan Ebay.
Maklumat lanjut boleh didapati dengan
melayari pautan berikut:
=> LINK AFFILIATE ANDA
Semoga ia bermanfaat buat anda.

3. Scale Up

Selepas iklan anda telah berjalan dengan baik. Dan anda dah start menerima jualan daripada iklan tersebut, saya sarankan agar anda tambah kos iklan anda sedikit demi sedikit.
Anda hanya perlu duplicate iklan yang dah berjalan elok, dan set untuk target interest yang berlainan pula.
Jika iklan sebelum ini anda target interest orang yang dah like page 'Prof Muhaya', jadi untuk iklan yang anda duplicate tadi, maybe anda boleh set untuk interest 'Dr Fadhilah Kamsah" dan lain-lain. Ini sebagai contoh sahaja. Anda bebas untuk ubah suai sehingga iklan anda benar-benar berjaya menghasilkan jualan yang bagus untuk anda.

Semoga dengan perkongsian di atas sedikit sebanyak membantu anda untuk memulakan bisnes affiliate anda hari ini!

AffiliateMethod: Strategi Praktikal Buat Duit Dengan Bisnes Affiliate

Untuk membantu anda memahami bagaimana untuk anda menjana pendapatan yang konsisten melalui Affiliate, saya telah rekodkan beberapa video sebagai rujukan anda.
Bagaimana AffiliateMethod boleh membantu anda buat duit melalui internet?
  • Affiliate Method adalah pakej video tutorial yang menerangkan modul-modul Bengkel Affiliate yang telah saya anjurkan sebelum ini.
  • Ia mengandungi 4 modul utama yang akan menerangkan secara lanjut untuk anda, teknik-teknik yang telah terbukti berkesan untuk menghasilkan jualan melalui produk-produk affiliate yang anda bakal promosikan.
  • Dengan kesemua modul padat ini, saya berani jamin ia akan membantu anda dari segi persiapan awal sehingga akhir bagaimana untuk terus konsisten menjana pendapatan melalui bisnes Affiliate di internet.
AffiliateMethod ini adalah sebagai panduan dan bukti sebenar tentang bagaimana anda juga boleh menjana pendapatan sekurang-kurangnya RM1,000 - RM10,000 anda yang pertama dengan menjual produk orang lain dan jana pendapatan tambahan melaluinya.
Ini antara mereka yang dah berjaya buat duit lumayan selepas belajar strategi Affiliate Method:
Jika anda berminat untuk mendapatkan "Video Tutorial Affiliate Method" dan mula jana pendapatan 4-5 angka setiap bulan, anda boleh dapatkannya dengan klik butang TEMPAH SEKARANG di bawah:

Tempah sekarang, dan mula generate komisyen affiliate anda.
Semoga bermanfaat!